måndag 25 september 2017

Mintmockarutor

När jag frågade Olivia vad hon ville ha för tårta/efterrätt på sitt kalas så svarade hon Mockarutor/Kärleksmums. Av alla goda bakverk och tårtor som finns och som jag var villig att baka så väljer hon mockarutor 😀 Inte mig emot för de är ju så himla enkla att baka och kan frysas ner och ändå vara lika goda.


Mintmockarutor

Kaka
4 ägg
4 dl socker
300 g smör
3 dl mjölk
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 msk vaniljsocker

Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker i en bunke och sikta ner i äggsmeten.
Tillsätt smör och mjölk och rör om försiktigt.
Häll smeten i en långpanna, smord eller med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 30 min. Låt kallna.


Choklad- och polkaglasyr
4,5 hg florsocker
3 msk kakao
75 g smör
7 msk kaffe eller mjölk
polkaströssel

Smält smöret.
Blanda ihop florsocker och kakao.
Tillsätt det smälta smöret och kaffe eller mjölk.
Rör smidigt.
Bred på den kalla kakan.
Strö rikligt med strössel över kakan.

En klassisk kaka som nog de flesta har bakat någon gång. Här använde jag fint och gott polkaströssel istället för kokos och fick då en mint-twist på kakan. Supergott! Jag använde min Ikea-form och fick då en hög o fin kaka.


Efter en kalasvecka är vi nu tillbaka i vardagen med en helt vanlig vecka framför oss och vi börjar med denna måndag. Det är en trött familj som precis har tagit sig upp och det känns som att det kommer bli en tidig kväll för oss alla.

Nu ska jag cykla i väg till jobbet och sätta igång arbetsveckan.
Ha en underbar start på veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar