lördag 26 augusti 2017

Nytt och fräscht

Äntligen är den här efterlängtade helgen här. Första veckan med jobb och skola startade med en rivstart så några timmars vila är så efterlängtat och välbehövligt. Nu när vardagen är igång på allvar är vi även på allvar igång med att äta nyttigare igen. På sommaren när man är långledig är det lätt att det blir fest mest varje dag med god mat, goda efterrätter och gott vin lite nu o då.

Så nu är jag så sugen på att äta goda fräscha rätter med mycket sallad och grönsaker och jag tror inte jag är ensam om det. Visst är ni fler där ute som är redo för en nystart?

Tänkte inspirera med några goda och enkla sallader.


Täck ett fat med sallad, fyll på med körsbärstomater, paprikabitar, nektariner och rödlök 
så har du en färgglad och supergod sallad att ställa på bordet.



Blanda babyspenat, basilika, gurka, salladslök, tomater och mozzarella på ett fat, toppa eventuellt med balsamico-kräm. Underbara smaker!



Lite mer matigt och höstinspirerat är klyftade kokta rödbetor och fetaost. För mer färg och smak kan man lägga lite babyspenat i botten och sen lägga rödbetor och ost ovanpå.


Förutom att äta nyttigare ska jag även fokusera på att tömma frysarna, att hitta mat där och inte åka på affären och köpa nytt. Snart drar älgjakten igång och förhoppningsvis kommer Leif hem med en massa älgkött så då gäller det att det finns plats i våra frysar.

Nu inspirerade jag mig själv så mycket när jag skrev det här inlägget så jag ska skriva veckomatsedel på en gång medan jag känner att jag har inspiration och lust.

Ha en underbar lördag!

2 kommentarer: