fredag 11 augusti 2017

Sötpotatissallad

Vi äter rätt ofta sötpotatis, för det mesta ugnssteker vi den men nu har jag även provat att göra en fräsch sötpotatissallad. Så himla gott det var och med ingredienser jag nog inte skulle ha kommit på själv att blanda.


Sötpotatissallad

3-4 sötpotatisar
1 liten påse babyspenat
1-2 krukor bladpersilja
4 msk solrosfrön
1 granatäpple (eller några matskedar frysta tinade)
salt
svartpeppar
olivolja
2 tsk pressad citron

Skär sötpotatisarna i avlånga stavar.
Ugnsstek dem tillsammans med olja o salt, i 225 grader ca 20 minuter, beroende på stavarnas tjocklek.
Blanda ihop spenat, bladpersilja, solrosfrön och granatäppelkärnor.
Blanda försiktigt ner sötpotatisen.
Ringla över lite olivolja o pressad citron och salta o peppra.

Så gott med mycket persilja, ofta använder jag bara lite som krydda mer än som sallad. Men nu blir det ändring på det. Jag orkade inte börja kärna ur ett granatäpple så jag använde de frysta som finns och det fungerade jättebra i den här salladen och så himla mycket tid jag sparade. Så smidigt!

Jag fick tipset på denna sallad av en bekant. Tack Ann! Jag älskar att få tips på godsaker och blir så himla glad när någon tar sig tid att tipsa mig. Jag har ändrat lite från originalreceptet som jag fick tips om, men det hör ofta till. Sällan jag följer ett recept till punkt o pricka.


Fredag, och vi kör en sjuk-fredag! Men den här helgen ska vi bli friska har jag bestämt 😀 för nu är jag less det här. På torsdag åker vi till Stockholm för en mini-semester och då vill jag att alla är pigga och friska så vi orkar med allt vi vill. Vi har ju så många semesterplaner...

Missa inte tävlingen jag precis har lagt ut på Instagram! Om du letar upp mig @matro_sara så hittar du tävlingen och kan ta chansen att bli en vinnare 😀

Happy Friday!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar