onsdag 8 januari 2014

Nytt år - Nya mål

Är det fler än jag som har tänkt börja äta nyttigare och motionera mer nu när vardagen är här igen? 
Hur går det för er?

Efter att ha haft lite semester med Viktväktarna under jul drar jag igång på allvar nu igen. Jag har inte räknat propoints och fyllt i min checklista men jag har ändå haft ett litet "Viktväktar-tänk" hela ledigheten. Och det är jag så stolt över! Men i ärlighetens namn så har det blivit ett o annat glas vin, många chokladbitar, lussekatter, pepparkakor och mycket god mat.

Frukt och bär är perfekt till mellanmål!

Men nu är vardagen här igen och då är det enklare att återgå till mina rutiner kring mat som fungerade så bra hela hösten. Lunchpromenaderna däremot får jag vänta ett tag på. För här är det glashalt och blött och så har det varit i en månad nu....minst. Kommer knappt ihåg när jag senast var på en härlig promenad utan halkigt underlag.

Ät mycket sallad till varje måltid!

En bekant, som var imponerad över min viktnedgång, ville ha några enkla kom-igång-tips
Detta var vad jag tipsade henne om.

Ät knäckebröd istället för mjukt bröd
Jag är en "mack-människa" och njuter av att äta mackor så jag kommer aldrig kunna utesluta mackor, men knäckebröd är inte speciellt "onyttigt". I dessa tider då det snackas Gi och Lchf är det lätt att dras med i rädslan för kolhydrater. 

Ät minimalt med eller ingen sås till maten
Jag har aldrig varit en "sås-människa" så det är inga större problem för mig att utesluta sås, men jag försöker ändå planera maten så att jag inte lagar typisk "sås-mat".

Mer frukt och grönt
Jag har fyllt upp frysen, kylen och fruktskålen med alla möjliga frukter, grönsaker och bär för att underlätta att äta nå snabbt, gott och nyttigt när man är hungrig mellan måltiderna.

Skippa all köpt snabbmat
Nu blir det ingen pizza, hamburgare eller pommes frites på ett bra tag. Ett beslut som är bra både för plånboken och vikten. Pizzan jag åt på nyårsdagen var ovanligt god och det beror nog på att jag inte hade ätit det på länge.

Sen pratade vi om självklarheter som att utesluta allt sött, ta mindre portioner, planera sitt matintag så att man aldrig blir vrålhungrig för då är risken större att man äter nå dumt. 

Mitt älskade Viktväktar-hjälpmedel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar