söndag 26 januari 2014

Snurrkakor

God morgon, här har vi vaknat upp till en kalas-söndag, där Ida (och jag) ska på två kalas Olivia nöjer sig med ett. Först ska en ett-åring firas och sen är det dags för ett sjuårskalas på Leos lekland. Isak har hockeymatch (heja, heja) så han och Leif missar tyvärr allt firande, men de får ju göra de roligaste de vet - tillbringa dagen i en ishall.

I torsdags bakade jag och Ida snurrkakor. En rolig kaka, av mördeg, som gör succé på barnkalas om man har valt fina färger, för istället för att göra flera olika sorters kakor kan man bara variera färgen på snurrkakorna.


Snurrkakor
4,5-5 dl vetemjöl
drygt 0,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
200 g smör (eller mjölkfritt margarin)
valfri färg (eller kakao)

Blanda snabbt ihop alla ingredienser, för hand eller i maskin.
Dela degen i två lika stora delar.
Blanda ordentligt in färg i ena halvan.
Låt degarna vila i kylskåp i ca 30 minuter.
Kavla ut degarna till lika stora plattor, 
mellan bakplåtspapper med en blöt handduk under så ligger allt stilla.
Lägg degplattorna på varandra och rulla ihop till en rulle.
Låt rullen vila i kylskåp ett tag så är den lättare att skära.
Skär i halvcentimeter skivor och lägg på plåt.
Grädda i 150-175 grader i ca 15 minuter.

En rolig småkaka som är fin att servera på kakfat. Jag hade kvar orange färg från halloween som jag använde mig av den här gången. Till Idas kalas i sommar lär dessa återkomma men med nån annan färg (får Ida välja lär det bli rosa eller lila).

Fin rulle redo att skära i skivor
Kavla under bakplåtspapper på en blöt handduk, precis som pepparkakor

2 kommentarer:

  1. Hej! Testade göra dina kakor idag men degen bara sprack! Den var omöjlig att kavla ur och rulla! Några tips om vad som hade gått fel? Den färgade degen gick dock bättre så jag funderar om det var för lite vätska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker att du hade för mycket mjöl. Om jag upptäcker att degen är för smulig brukar jag arbeta in lite mer smör/margarin.

      Radera