söndag 12 januari 2014

Nattjästa frukostbullar

Så fint Ida har i sitt rum nu. Få se hur länge det varar. I flera timmar har jag sorterat, slängt, torkat, dammsugit och bäddat rent, medan hon var på badhuset med en kompis. Undra vilket rum ska jag ta tag i nu? Tvättstugan står nog på tur. Men det får bli morgondagens projekt för nu ska jag ta det lugnt resten av kvällen och förbereda en veckomatsedel. En matsedel som måste innehålla två snabbmatsdagar då vi knappt hinner hem o vända efter jobbet.

Morgonen började vi på bästa sätt - med en riktigt god frukost med nygräddade frallor som har jäst i kylskåpet under natten.


Nattjästa frukostbullar
25 gr jäst
6 dl kallt vatten
1 msk honung
1 msk olivolja
2 tsk salt
6 dl vetemjöl
6 dl rågsikt

Lös upp jästen i vatten tillsammans med olja, honung och salt.
Arbeta in rågsikt och vetemjöl.
Täck bunken och ställ i kylen över natten.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord, strö mjöl över den och dela i bitar.
Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt och grädda på 225 grader ca 20 min.


Alltså det här är ju så gott och så enkelt. Varför gör man det inte oftare? Perfekt start på dagen!

På kvällen gör man en väldigt kladdig deg, men låt den vara kladdig. På morgonen har den jäst till nästan dubbel storlek och är fortfarande ganska kladdig. Men om man mjölar bakbordet och sen på degen så går det jättebra att göra frallor med hjälp av en degskrapa. Jag gör inget mer med dem än att ta ut bitar med degskrapan, dvs inget rullande.

En kletig deg på mjölat bakbord
Strö mjöl på degen och använd sen en degskrapa.
Frallorna blir lite olika storlekar och olika form,
eftersom jag inte arbetar med dem nå mer än att ta ut dem med hjälp av degskrapan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar