onsdag 1 augusti 2012

Vinbärsdag

Igår tog jag upp flera kilo vinbär, både röda och svarta, från frysen. Måste göra plats för årets skörd och snart börjar älgjakten också och då behöver vi mycket plats i frysen. Vi har samma i-lands-problem varje år - att vi måste göra plats i frysarna.


Av drygt 4 kg svarta vinbär gjorde jag saft i saft-maja som är den absolut godaste saften. Den känns mycket nyttigare än många andra saft-sorter eftersom det inte behövs så mycket socker när man gör saft i saftmaja, dessutom bibehålls mycket c-vitamin när man ångkokar saften. Förutom att den är så god är det perfekt att ha svartvinbärssaft till vinterns porterstekar med godaste såsen.

4 kg svarta vinbär och 9 hg socker 
blir till god saft efter en timmes ångkokning.

Av röda vinbär gjorde jag förutom en ny saft-variant även en av mina favorit-marmelader med röda vinbär och kardemumma. Dessutom har jag förberett för att göra en smulpaj med sött täcke till de sura bären, en perfekt kombination.

Det verkar vara fler som vill ta hand om sina röda vinbär för mitt populäraste inlägg just nu är där jag tipsar om recept med just röda vinbär. Ni har väl inte missat det? Det hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar