måndag 20 augusti 2012

Smoothie lchf

Ny vecka och nytt läsår. I morse började skolorna igen efter drygt 10 veckors sommarlov. Det var inga problem att få upp vare sig Olivia (börjar sjuan) eller Isak (börjar femman) i morse. Hoppas det fortsätter lika bra. I går kväll trodde jag att jag var på väg att bli dunderförkyld, jag frös, hade ont i halsen och kände mig allmänt hängig. Men efter en natts sömn kände jag mig pigg i morse utan förkylningssymptom. Skönt!

Ett gott och enkelt mellanmål eller frukost är smoothie. För oss som har så mycket bär i frysen är det perfekt.
Smoothie lchf 1 port
1 dl frysta bär (jag valde hallon)
1 dl turkisk yoghurt
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk

Mixa allt med en stavmixer och häll upp i ett glas. 
Drick och njut!

Jag som undviker socker gör på det här sättet, vill man ha det lite sötare kan man använda vaniljyoghurt istället för turkisk yoghurt. Det här är nog en av de godaste smoothie-varianterna jag har smakat. Undra om det var gräddens förtjänst?

I går innan jag började känna mig hängig tog jag upp 1 kg grytbitar och 1,5 köttfärs som jag tänkte förbereda till veckans middagar. I går kändes det som en bra idé, i dag känns det lite jobbigare :) Men vad nöjd jag kommer vara senare i veckan när vi måste ha middagar snabbt på bordet pga diverse kvällsaktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar