tisdag 26 juli 2011

Bondkakor med lakrits

Nu har jag jobbat två dagar och det går riktigt bra. Men eftersom jag bara jobbar den här veckan känns det lite småstressigt för det är mycket jag vill hinna innan semestern. Jag har ju två veckors semester kvar. Igårkväll när jag var ensam hemma hann jag jättemycket. Jag tömde garderober i Isaks blivande rum och försökte hitta ny plats till alla dem grejerna, jag strök lite, jag jobbade i tvättstugan och jag städade och röjde lite överallt. Dessutom hann jag ta det lugnt med en kopp te i tv-soffan.

Idag har städandet fortsatt dessutom har jag förberett lite inför morgondagens middag då två av mina äldsta och bästa kompisar kommer på besök. Det lär bli mycket surr.
Bondkakor med lakrits
200 g smör
5,5 dl vetemjöl
2 dl socker
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
50 g sötmandel, hackad (ej mald)
50 g turkisk peppar, krossad

Blanda alla ingredienser i en matberedare och blanda snabbt ihop till en deg.
Forma två rullar, ca 4-5 cm i diameter och ställ i kylskåp tills de blivit hårda.
Skär rullarn ai 0,5 cm tjocka skivor och lägg på en bakpappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 5-7 minuter tills de fått guldgul färg.
Låt svalna på plåten.

De smakade för lite lakrits, man anade bara lite lakritssmak och då känns det onödigt att "förstöra" bondkakan. Jag hade velat ha en skarpare lakritssmak.

2 kommentarer:

  1. TACK för inspiration och härliga äggfria recept! Kommer testa bl.a. morotstårtan!

    SvaraRadera
  2. Åh tack snälla. Jag blir såå glad när jag kan inspirera.

    SvaraRadera