torsdag 30 december 2010

Kålsallad med apelsin och äpple

Äntligen är det lite varmare så idag tog jag mig en promenad medans det var ljust. Så skönt med motion och frisk luft. Jag har inte funderat nå på nyårsmenyn men känner att nu är det hög tid till det eftersom det är nyårsafton redan imorgon. Ofta är det fullt upp inför jul att vi glömmer bort att bjuda nån till nyår men i år har vi tur och får trevligt sällskap.

På julafton gjorde jag en kålsallad som blev så god, fin och fräsch så den lär återkomma på julborden framöver.
Kålsallad med apelsin och äpple
1 klyfta vitkål
1 klyfta rödkål
2 apelsiner
2 syrliga äpplen
ev. 10 cm purjolök
vinägrett:
2 msk vinäger
4 msk olja
0,25 tsk salt
0,5 tsk italiensk salladskrydda

Finstrimla kålen, skär apelsiner och äpplen i mindre bitar och skiva purjolöken.
Blanda allt i en salladsskål.
Blanda ihop allt till vinägretten. Häll över salladen och rör om.

Jag använde ingen purjolök eftersom jag hade det i den andra salladen. När salladen har stått ett tag färgar rödkålen av sig så att allt blir rosa och fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar