söndag 19 december 2010

Lingonlax

I dag fortsätter julmyset. Vi tar det lugnt och gör lite julgodis, städar lite, ser på tv och stressar inte med nå. Precis vad hela familjen behöver just nu. I fredags var mina föräldrar och syster med familj här på middag, eftersom vi åker till Jämtland till jul är det kul att hinna träffas och få lite julmys ändå. Vi började med glögg, pepparkakor, ädelost, lingonkräm och baconlindade dadlar. Till varmrätt åt vi lingonlax, pressad potatis och sallad. Eftersom framförallt Isak blir på så dåligt humör när vi äter lax så stekte vi fiskpinnar också. När det är fest vill man ju att alla är på bra humör annars brukar jag aldrig göra olika maträtter. Till efterrätt åt vi fryst tiramisutårta och glass. Dessutom tog jag fram lite julgodis - bountybollar, lakritskola, sega corn flakesgodiskakor och skumtomtar.
Lingonlax
ca 600 g laxfilé (hel eller portionsbitar)
1 tsk salt
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 msk konc vilt- och kantarellfond (eller viltfond)
2 msk lingonsylt
1 krm svartpeppar
1 tsk timjan
kantareller

1. Sätt ugnen på 225°C. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.
2. Blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen.
3. Tillaga mitt i ugnen i 225°C i ca 20 minuter.
4. Stek kantarellerna i en stekpanna, salt och peppra.
5. Strö dem över laxen när det bara är någon minut kvar i ugnen.
6. Servera laxen med såsen, pressad potatis, kokta grönsaker, tex haricots verts, och gärna rårörda lingon.

Vad mycket beröm jag fick för den här laxen och den var verkligen god. Lax är ju så enkelt att göra till många också, så det är perfekt till fest. Som jag ofta gör använde jag vispgrädde och mjölk istället för matlagningsgrädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar