onsdag 1 december 2010

Vaniljsaffransbullar med mandelmassa

För det mesta när jag bakar lussekatter bakar jag ut ena halvan till saffransbullar, oftast med smör, socker och kanel. I år provade jag, med gott resultat, att använda mandelmassa och vaniljsocker istället.
Vaniljsaffransbullar med mandelmassa
valfri saffransdeg, jag använde den här
Fyllning (till en deg på ca 0,5 liter vätska)
200 g rumstempererat smör
1 dl socker
100-150 g mandelmassa
1-2 msk vaniljsocker

Gör saffransdegen enligt receptet. Låt jäsa i bunken.
Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen till en smidig smet.
Dela degen i två halvor. Kavla varje del till en rektangel.
Bred på fyllningen. Rulla ihop.
Skär i skivor och sätt i formar.
Jäs i ca 35 minuter.
Strö på pärlsocker. (Pensla med ägg först om ni inte är äggallergiska)
Grädda i ca 10 min i 225 grader.

Eftersom jag hade mandelmassa i saffransdegen tyckte jag att det blev lite mycket med 150 g mandelmassa i fyllningen också så jag tog något mindre. Välj vaniljsockermängd efter hur mycket vanilj du vill att det ska smaka. Jag valde bara 1 msk och det smakade inte så jättemycket vanilj, nästa gång tar jag nog lite drygt 1 msk. Det blev jättesaftiga och goda saffransbullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar