onsdag 4 september 2024

Rabarberkaka - Sverigekaka med rabarber

Nu har ni väl alla kommit igång ordentligt med jobb/skola och rutiner? Eller lever ni kvar i sommar och semester. Jag är verkligen igång och det känns som jättelänge sedan det var sommar och ledigt. Nästa vecka blir det min första höstresa till Kiruna dessutom. Ska bli så himla kul att träffa alla igen. Det var över tre månader sedan jag träffade de flesta. 

Men trots att det nu är september så är inte rabarbersäsongen över. Tro inte på dem som säger att man bara kan äta rabarber på våren och försommaren. I alla fall våra rabarber är fortfarande goda och fräscha. Och nu när det ska bli högsommarvärme igen är det väl perfekt med extra sommarfeeling i form av en rabarberkaka.

Idén till den här kakan fick jag efter att vi i somras gjorde rabarbersirap och vi då fick över en massa rabarberkompott. Och inte kunde vi ju slänga något sånt gott, trots att det egentligen var en rest-produkt.


Rabarberkaka - Sverigekaka med rabarber

Kaka
3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker pösigt.
Häll över det kokande vattnet.
Blanda mjöl och bakpulver. Blanda sedan ner i äggsmeten.
Häll i smörad och bröad rund form.
Grädda i 175° i ca 40 min i nedre delen av ugnen.
Låt kakan kallna.

Fyllning
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
Rabarberkompott (se recept nedan)

Smält smöret.
Tillsätt mjölken och vaniljsockret.
Låt sjuda 1-2 min.
Dela kakan på mitten och häll vaniljmjölken på bägge delarna.
Lägg sedan rabarberkompotten på ena halvan och lägg den andra halvan på kompotten.


Rabarberkompott och Rabarbersirap

500 g rabarber
3 dl strösocker
1 dl vatten
0,5-1 tsk nymalen kardemumma

Skiva rabarbern tunt och lägg i en kastrull tillsammans med vatten och socker.
Koka upp och låt sjuda under lock ca 10 minuter.
Sila av och låt rinna av ordentligt.
Krydda kompotten med nymalen kardemumma.
Använd sirapen till t.ex. drinkar.

Fikabord med Rabarberkaka och annat gott på min födelsedag
Rabarbersirap tillsammans med Cava blir en perfekt sommardrink

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar