söndag 8 september 2024

Lingonkaka med crunchig topp

Vilken helg vi har haft. Vädret har gjort att man trodde att det var mitt i sommaren och inte september. Oj vad jag har njutit. 

Nu slappar jag lite i soffan inför kommande vecka. En vecka där jag kommer ha fullt upp. Jag börjar med två dagar i Kiruna (om tågen går så jag tar mig dit). Sedan är det lunchmöten och middagsträffar nästan varje dag. För mig som älskar att hänga hemma i soffan så kommer jag nog vara rätt trött i slutet av veckan, trots att det mest är roliga saker inbokade.

Har ni plockat nå lingon i år. Inte jag! Men vi har köpt färska lingon och då passade jag på att baka. Bland annat gjorde jag dessa lingonrutor. Det är så gott att baka med lingon, sura bär till en söt kaka.

Den här kakan är så himla enkel att göra. Ni måste prova! Först gör man en smuldeg, tar lite smulor åt sidan, sedan blandar man ner ägg och fil i resten av smulorna så att det blir en smet. Sedan häller man smeten i botten på en ugnsform, på med lingon och sedan smulorna. Enkelt va?


Lingonkaka med crunchig topp

200 g smält smör
4 dl strösocker
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver


2 tsk vaniljsocker
3 ägg
2 dl yoghurt eller fil
2,5 dl lingon

Smält smöret.
Blanda socker, mjöl och bakpulver i en stor skål.
Häll ner det smälta smöret och blanda ihop till en smulig deg.
Ta undan ca 3 dl smulig deg.
Blanda ner vaniljsocker, ägg och yoghurt/fil i resterande deg. 
Täck en långpanna, 35x25 cm, med bakplåtspapper och häll i degen. 
Strö över lingonen och toppa med smuldegen.
Grädda i 200° i nedre delen av ugnen ca 30 min. 
Skär i rutor när kakan svalnat.

Först är det smulor

Sedan blir ungefär hälften en smet

Smet, lingon och smuldeg in i ugnen

Som blir en god lingonkaka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar