måndag 29 juli 2024

Dubbelmarinerad fläskfilé med soltorkade tomater och chili

Då var semester del 1 slut och jag är tillbaka på jobbet. Kändes lite jobbigt igårkväll att ställa alarmet, men som så ofta när man ska upp en speciell tid så vaknade jag före alarmet. Trots att det var flera timmar tidigare än jag har stigit upp de senaste veckorna. Jag ska bara jobba tre dagar innan jag har semester del 2, så det är inte så synd om mig. Och nu är det bara två dagar kvar eftersom första dagen är avklarad.

Även vädret var på min sida idag. Efter över en vecka med kanonvärme och sol, var det i dag mulet så det kändes helt okej att vara inomhus vid arbetsdatorn.

Idas kalas tyckte jag så synd om Leif som var tvungen att stå ute och grilla i regn medan vi andra satt inne. Så när prognosen sa regn även på min födelsedag planerade jag ganska tidigt att vi inte skulle bjuda på grillat. Istället bjöd vi bl.a. på kallt marinerat kött som går att förbereda tidigt. 

Perfekt för mig som tycker om att planera och fixa i god tid före kalas och bjudningar. Jag vill ha det så lugnt som möjligt på kalas-dagen. Det är ändå nog mycket att fixa i sista sekunden. På buffébordet fanns bland annat den här varianten på dubbelmarinerad fläskfilé. Jag har fler varianter av liknande recept på bloggen men var sugen på att testa nå nytt.


Dubbelmarinerad fläskfilé med soltorkade tomater och chili


ca 1 kg fläskfilé

Marinad 1

2 pressade vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
1 dl vatten
1 dl olivolja
1 tsk torkad timjan

Putsa fläskfilén från senor och överflödigt fett. 
Rör ihop alla ingredienser till marinad 1. 
Lägg fläskfilen i en plastpåse, häll över marinad 1.
Låt marinera i minst 2 timmar. Helst över natten. 

Marinad 2

3 msk japansk soja
3 msk balsamvinäger
0,75 dl olivolja
3 msk färska/frysta örter (jag använde persilja och oregano)
1 röd chili, finhackad
soltorkade tomater, finhackade
salt och svartpeppar

Bryn fläskfilen på ganska hög värme så du får yta på köttet. Lägg den sedan i en ugnsfast form.
Ugnsstek köttet i 175 grader till innertemperaturen är 70 grader.

Rör ihop marinad 2. 
Lägg i det varma köttet och marinad 2, i en plastpåse. 
Ställ i kylen under minst 2 timmar, vänd påsen då och då under tiden. Den får gärna stå längre.
Ta ut köttet och skiva det i tunna skivor. Häll marinaden över köttet.
Garnera ev med färska örter.

Ibland brukar jag lägga bladspenat eller ruccola på uppläggningsfatet och sedan köttet ovanpå och halverade coctailtomater runt om. På så sätt får man mer grönsaker och sallader på buffébord 😀 Sånt här kött är perfekt på ett buffébord med annat kött/kyckling, röror, potatis, grönsaker och andra godsaker.

Innan garnering
Jag bjöd även på balsamvinägermarinerad kyckling
Buffébordet

1 kommentar: