onsdag 12 juni 2024

Tomatsås till spagetti och köttbullar

I dag var det skolavslutningsdag i Luleå men det går nästan obemärkt förbi vår familj numera. Lite tråkigt faktiskt för det finns inte många dagar som har högre mysfaktor. Om två år tar Ida studenten och då ska vi fira ordentligt igen. Men när man går ut ettan och tvåan på gymnasiet är inte skolavslutningen så speciell, de får ju inte ens terminsbetyg numera och lektioner har de knappt haft på över en vecka.

Själv ska jag jobba några veckor till innan jag får semester, men eftersom jag fortfarande känner mig ny på jobbet och det är så mycket roligt och nytt att lära sig så längtar jag inte lika mycket som jag brukar till sommarledigheten. Sommaren är så pass kort så jag försöker njuta varje dag istället, oavsett om jag jobbar eller är ledig.

Redan till helgen blir det en mini-semester då vi tar en helg i Umeå. Där hoppas jag att vi ska äta gott, dricka gott, bo på hotell, Ikea-shoppa och bara ta det lugnt utan för många planer. Jag har även tänkt att vi ska ta det lugnt på vägen dit och se det som semester också. Ofta när vi kör/åker bil så ska vi från A till B på kortast möjliga tid. Men nu tänkte jag att vi skulle ha en annan strategi. Få se om vi lyckas med det😀

Jag håller på med en frystömning också (går inte så jättebra) för jag vill rymma bullar, kakor och tårtbottnar inför kommande sommarkalas. Så igår tog jag upp en förpackning med köttbullar som vi åt tillsammans med spagetti och tomatsås. Riktigt gott!


Tomatsås till spagetti och köttbullar

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 pkt finkrossade tomater
1 msk tomatpuré
1 näve färska basilikablad
1 msk balsamico
1 tsk dijonsenap
0,5 krm chiliflakes
salt o peppar
ca 2 dl vatten

Blanda med:
köttbullar
spagetti

Servering:
parmesanost
ruccola och/eller färsk spenat

Finhacka löken och stek i olja, pressa i vitlök och stek lite till.
Tillsätt krossad tomat, tomatpuré och alla övriga ingredienser till tomatsåsen.
Koka upp såsen och låt sedan puttra under lock. Ju längre desto bättre oftast.
Smaka av tomatsåsen och krydda eventuellt mer.
Vänd försiktigt köttbullarna i tomatsåsen och låt dem få puttra med några minuter för att bli varma.
Koka spagetti enligt förpackningens anvisningar.
Blanda ner den kokta spagettin i tomatsåsen, rör runt försiktigt.
Servera ev med riven parmesanost, rucola och/eller spenat.

När tomatsåsen är i fokus tycker jag att det är viktigt att använda krossade tomater av bra kvalité. T.ex till en köttfärssås är det inte lika viktigt.

Den här tomatsåsen och spagettin är god som den är och nästa gång äter jag det nog tillsammans med en burrata istället för köttbullar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar