fredag 7 juni 2024

Lättare kladdkaka Viktväktar-style

Det är inte lätt att ha koll på vilken dag det är i dag. Det är fredag men känns som måndag eftersom vi var lediga igår. Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt fel angående dag idag. Men nu, när dagens snart är slut, börjar jag inse att det är fredag och en helg framför oss.

Det var så skönt med en ledig dag igår, det behövdes. Jag var såå trött och trodde att jag var på väg på att bli sjuk. Men det har nog bara varit för mycket i några veckor nu och sedan pollenallergi på det. Så jag behövde vila och ta det riktigt lugnt.

Inför sommaren testade jag att göra en choklad-/kladdkaka utan så mycket socker eller fett, en viktväktarkaka. Jag som älskar choklad tycker att det blev bra, mycket över förväntan. Saker med choklad kan inte vara dåligt, eller hur? Jag har dock tänkt försöka experimentera med den en aning för att få till en ännu bättre kaka


Lättare kladdkaka Viktväktar-style

3 ägg
2 dl ICA sötströ
1 dl vetemjöl
1 krm salt
0,75 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
0,25 tsk bakpulver
2,5 dl yoghurt naturell 0%
1 tsk margarin flytande

Vispa ägg och sötströ luftigt.
Blanda mjöl, salt, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en liten skål.
Sikta ner de torra ingredienserna i äggsmeten och rör ihop.
Rör ner yoghurten i smeten.
Häll smeten i en smord ugnsform, ca 23 cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 gader i ca 20-25 minuter.

Jag tyckte att den var godast kall direkt från kylskåpet, då var det lite chokladmousse- eller chokladpudding-känsla över kakan. 

Om man bara tar en liten bit (som oftast räcker) så är det bara 1-2 points för den som räknar Viktväktar-points. Vill du servera något viktväktarvänligt till kakan så har Arla goda grekiska yoghurtar nu med 0% fett och i olika smaker - naturell, jordgubb och citron. 






1 kommentar: