onsdag 27 januari 2021

Asiatisk biffsallad med sötpotatis

 Det här receptet måste ni testa! Gör ni det inte nu så får ni bokmärka det så att ni kommer ihåg det senare. Det var så himla gott och precis vad jag var sugen på i lördags och jag längtar tills jag får äta det igen.

I lördagsmorse tog jag upp en bit älg-flankstek från frysen. Men jag var inte sugen på att äta den som vi oftast gör, helstekt som vi sen skär i hyfsat tunna skivor och äter med ugnsrostade rotsaker, sallad och bea. Istället gjorde jag den här biff- och sötpotatissalladen med asiatiska smaker. Den påminner om vår sommarfavorit – asiatisk biffsallad, men den här är lite matigare tack vare sötpotatisen.

Asiatisk biffsallad med sötpotatis

Stekt kött
600 g flankstek, biff eller lövbiff
1 msk flingsalt
0.5 tsk svartpeppar
1 msk smör

Marinad till köttet
2 msk japansk soja
1 tsk sesamolja
1 tsk vitvinsvinäger
0.5 rödlök, finhackad

Salta och peppra köttet.
Stek köttet på valfritt sätt. Vi stekte en bit flankstek i stekpanna.
Skär det stekta köttet i strimlor.
Blanda soja, sesamolja, vinäger och lök.
Blanda marinaden med köttet, låt marinera ca 20 min.

Rostad sötpotatis
1 kg sötpotatis
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta, finriven
1 tsk salt

Tvätta och skär sötpotatisen i bitar.
Vänd runt i olja och vitlök på en plåt (med bakplåtspapper).
Salta och rosta mitt i ugnen till fin krispig yta i 225 i 20-30 min.

Gurksalsa
1 liten gurka
1 lime, finrivet skal och saft
2 tsk sesamolja
0.5 msk vitvinsvinäger

flingsalt

Skala och tärna gurkan fint.
Blanda gurkan med lime, sesamolja och vinäger.
Strö över lite flingsalt

Sallad och topping
1 liten rödlök, skivad
70 g babyspenat

2 dl sojabönor
2 msk sesamfrön, rostade
1 röd chili, tunt skivad

Vänd ihop sötpotatis, rödlök, spenat, sojabönor, gurksalsa och marinerade köttet.
Toppa med sesamfrön och chili.

Jag älskar ju att förbereda saker tidigare på dan så att det sedan går fort när det väl är dags att äta. Och den här salladen är perfekt till det. På bilden ser ni köttet som är stekt och blandat med marinaden, sesamfröna är rostade, gurksalsan ihopblandad och rödlöken skuren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar