tisdag 16 oktober 2018

Stark srirachagryta med fläskfilé

Här kommer receptet på en supergod gryta med styrka. Brukar ni använda srirachasås? Det är Isaks favorit, han använder den på spagetti o köttfärssås, varma mackor och till lite allt möjligt.


Stark srirachagryta med fläskfilé

1 kg fläskfilé eller fläskytterfilé
salt o peppar
1 stor burk hela champinjoner
1 dl syltlök
2 dl crème fraiche
2,5 dl grädde
1 msk kinesisk soja
2 msk kalvfond
1 msk tomatpuré
1-2 msk srirachasås

Putsa fläskfilén och skär i skivor, bryn dem, salta o peppra. Lägg på ett fat.
Jag klippte sen filéskivorna till grova strimlor innan jag la dem i en ugnsform. Men det är en smaksak.
Lägg champinjoner och syltlök på köttet.
Koka ihop övriga ingredienser i en kastrull. 
Häll såsen över allt i formen.
Tillaga i 200 grader, tills allt är varmt, ca 20 minuter


Jag åt stekt vitkål till grytan med den supergoda såsen medan övriga familjen åt potatisgratäng. Jag använde 1 msk srirachasås och det blev lite småstarkt, lagom enligt mig. Vill man ha stark mat måste man öka på av just srirachasåsen som ger ordentlig styrka i små mängder.


***********

När jag har alldeles för mycket att tänka på eller fixa så går hjärnan på högvarv och jag sover superdåligt. Jag kan inte slappna av utan tankarna tar över. I natt var det en sån natt och jag fick alldeles för få timmars sömn så jag trodde det skulle bli en jobbig dag. Men det har gått så bra, jag har inte ens känt mig speciellt trött.

Många av gårdagens problem är på väg att bli lösta så nu både tror och hoppas jag på en hel natts sömn om ett tag. Dessutom har jag lite sovmorgon i morgon. Perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar