torsdag 27 november 2014

Sesamgriljerad skinka gluten-, mjölk- och äggfri

På lördag är det dags för vårt glöggmingel där vi till glöggen (och annat drickbart) tänker bjuda på olika smårätter, både med jultema och utan. Självklart kommer vi även att bjuda på julskinka så ikväll var det dags för julens första, men inte sista, skinkmacka. Sååå gott!

Eftersom två av gästerna är glutenintoleranta ville jag inte använda vanligt ströbröd när jag griljerade skinkan. Eftersom jag inte hade glutenfritt ströbröd hemma och det var dags för griljering gällde det att tänka snabbt. Sesamfrön kom jag då på.



Sesamgriljerad skinka, gluten- mjölk- och äggfri
2 msk sesamfrön
2 msk senap

Låt skinkan svalna något.
Blanda ihop sesamfrön och senap.
Bred över skinkan och griljera högt upp i ugnen i 225 grader i ca 10 minuter.

Det här experimentet blev riktigt bra - snyggare än med ströbröd och minst lika gott. För ärligt talat hur mycket äter man egentligen av griljeringen? Det är ju skinkan och äppelmoset som är det viktiga. Eftersom Isak är äggallergisk har jag aldrig haft ägg i min griljering och har aldrig saknat det heller. Vad gör äggen för nytta? 

Efter griljering
Före griljering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar