tisdag 4 november 2014

Glutenfri blåbärspaj

Min förkylning vill inte ge med sig och i morse vaknade jag dessutom med nackspärr, så jag åkte faktiskt hem lite tidigare från jobbet i dag. Hör inte till vanligheterna men jag tror att min kropp försöker säga något till mig. Jag åkte hem tog en kopp te, vilade och ställde mig sen i en kokhet dusch och nu känner jag mig något bättre. Så nu planerar jag att vila i soffan resten av kvällen och låta disk och tvätt vänta nån dag extra.

Till lördagens tacomiddag hos mina föräldrar hade jag med en allergivänlig paj som är gluten-, ägg-, nöt- och ev. mjölkfri. 


Glutenfri blåbärspaj
3 dl glutenfri mix 
1 dl strösocker
1 krm salt
0,5 tsk bakpulver
125 g smör eller mjölkfritt margarin
3 dl blåbär

Blanda torrvarorna i en bunke.
Smält smöret/margarinet och häll i bunken.
Rör ihop till en smet.
Tryck ut smeten/degen i en smord pajform med en diameter på max 20 cm. 
Lägg på blåbär. 
Grädda i 225 grader i 20-25 minuter.
Servera med grädde, glass, vaniljsås eller som den är.

Jag använde Lailas gula mjölmix eftersom det är den jag har hemma. Nu är jag inte så van vid glutenfria mjölmixer men jag tror det går lika bra med andra mjölmixer också. Jag hade en för stor form för pajen blev väldigt platt, tyvärr. Men det är ju lätt fixat till nästa gång då jag ser till att använda en mindre form. Vill man ha en mjölkfri paj så använder man sig så klart av mjölkfritt margarin.

Självklart fungerar det lika bra med andra bär, men just nu har vi frysen full med blåbär så därför valde jag blåbär den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar