onsdag 12 november 2014

Krämig kycklinggryta

Vilken tur att jag inte hann ge er alla helg-recept redan i helgen för då har jag kvar några nu när tiden är knapp. Den här veckan har det blivit mycket jobb och lite matlagning. I går lagade Isak potatisbullar till sig och Ida medan jag jobbade över. Idag var det bara Ida som åt så då blev det en Billys panpizza innan dansen. Tur att det finns snabba genvägar ibland.

I lördags åt vi en kycklinggryta med inspiration av den goda krämiga kycklingpajen som jag blev bjuden på senaste tjejmiddagen.


Krämig kycklinggryta
1 kg kycklingfiléer
1 paprika
1 bit purjolök
3 tsk sambal oelek
1 dl thaichilisås
2 dl crème fraiche 
2 dl grädde
salt, peppar

Skär kycklingen och paprikan i mindre bitar och strimla purjolöken.
Bryn kycklingen, salta och peppra. Lägg i en gryta.
Bryn purjolök och paprika. Tillsätt i grytan
Rör ner crème fraiche, grädde, thaichilisås och sambal oelek i grytan. 
Låt sjuda några minuter.
Smaka av med salt. 

Grytan blev minst lika god som jag hade hoppats på med tanke på hur god pajen var. Den fick väl godkänt av alla så den lär göras snart igen.

Tänk på att inte låta paprikan koka med för länge så att den blir mjuk och tråkig. Ev. kan du tillsätta paprikan precis innan servering.


Snart är det helg igen och jag hoppas på mer tid för matlagning och bakning. Min stora hobby som jag har så dåligt med tid till numera då jag jobbar mer och pendlar längre. Men snart är det advent och jul och då ska det verkligen mysas i köket mest varje dag. Har massa gamla favoriter som ska göras i år igen tillsammans med spännande nyheter. Har redan börjat planera för ett glögg-mingel, men har insett att det inte är länge kvar till första advent så jag måste nog rappa på med planeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar