fredag 8 juni 2012

Marängtårta med blåbär

Nu är Ida och Leif på väg till vårdcentralen för igår morse hoppade Ida studsmatta och landade på handen och har ganska ont fortfarande. De tyckte att vi skulle kolla upp för säkerhets skull. Jag hoppas och tror att det inte är någon spricka.

Redan igår eftermiddag hade barnen skolavslutning och självklart var vi tvungna att fira det med en tårta. I år blev det en blåbärsmarängtårta. Så nu har skolbarnen sommarlov i 10 härliga veckor och de hoppas på mycket sol och bad.
Marängtårta med blåbär
1 paket marängtårtbottnar
3 dl vispgrädde
240 g blåbär

Vispa grädden.
Lägg en tårtbotten på ett tårtfat.
Täck med hälften av grädden och strö på hälften av bären.
Lägg på nästa botten.
Täck med resten av grädden och blåbären.

Den här tårtan brukar jag göra på somrarna men då använder jag jordgubbar. Den blev minst lika god med blåbär. Jag har sagt det förut men jag säger det igen: De flesta köpta maränger är äggfria. Konstigt men sant! Så det här är en jättebra tårta att bjuda ägg-allergiker på. Jag använder helt osötade bär eftersom köpta marängbottnar är så söta i sig.

Skolavslutningsfina!
Olivia gick ut 6:an och Isak 4:an.
Ida har ett år kvar på förskolan innan hon blir en skoltjej.

Idag ska vi på studentfirande då mitt kusinbarn tar studenten. Ska bli mysigt o nostalgiskt att se glada studenter. Det var många år sedan jag tog studenten men glädjen jag kände den da'n glömmer jag nog aldrig.

Självklart ville barnen att jag skulle ta en "Duckface"-bild också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar