torsdag 2 september 2010

Kassler- och potatisgratäng

Snart helg! Den här veckan har gått jättesnabbt. Fast jag var ju ledig i måndags så det är kanske inte så konstigt. När jag var och handlade hade de billig svensk kassler så då passade jag på att köpa det. Det är sällan jag köper kassler, jag får för mig att jag inte tycker om det. Men maten idag blev jättegod. Ofta tycker jag att det blir för salt när man använder kassler så idag saltade jag ingenting och det blev lagom salt tack vare kasslern.
Kassler- och potatisgratäng
800 gram potatis
1-2 morötter
400 gram kassler
10 cm purjolök
1 msk smör eller margarin
1 nypa peppar
2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl riven ost

Skala och skiva/klyfta potatis och morötter. Strimla kasslern. Skölj, ansa och skär purjolöken i strimlor.
Smörj en ugnssäker form med matfett och varva potatis, morötter, kassler och purjolök i formen.
Dra ett par varv med pepparkvarnen.
Häll över grädden och strö över ost. Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills potatisen känns mjuk, ca 45 minuter.

Åh vad jag tycker om att göra gratänger. Det är så skönt med mat som klarar sig själv i ugnen så att man under tiden kan duka och fixa i ordning en sallad. Det här blev riktigt gott dessutom så då är det ju extra lyckat. Jag är ju lite skeptisk till kassler, eller jag har varit i alla fall, nu måste jag ändra åsikt. Det här kommer jag göra fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar