lördag 4 september 2010

Äppelsnittar

Vilken slöardag vi har haft. Vi tjejer har mest gått omkring i myskläder, jag och Ida somnade t.o.m. på soffan när vi såg Saltkråkan...så skönt. Imorgon hoppas jag att jag har mer energi för då är det fönsterputsning som gäller. Leif har fortsatt ute för att förebereda gjutning av nya plattan, så inom två veckor hoppas vi ha en ny platta.

Till middag åt vi fläskytterfilé med svampröra i ugn och pressad potatis. En maträtt som jag kan rekommendera. Fläskytterfilén blir väldigt mör och smakar inte så mycket skinka som den kan göra ibland. Jag förmodar att det beror på att man marinerar köttet ett tag innan det tillagas.
Äppelsnittar
Deg:
100 g smör
2 1/2 dl mjölk
1/2 tsk kardemumma
1/2 dl socker
2 krm salt
25 g jäst
ca 7 1/2 dl vetemjöl
Fyllning:
ca 4 normalstora äpplen
1 dl socker
1 tsk kanel
1 litet ägg
1/2 dl vispgrädde

Deg:
Smält smöret i en kastrull och häll på mjölken.
När vätskan är fingervarm (max 37 grader) tillsätts kardemumma, socker, jäst, mjöl och salt.
Arbeta ihop degen väl och jäs övertäckt i ca 30 minuter.
Äppelsnittar:
Kavla ut degen på en ugnsplåt, gärna med kant, täckt med bakplåtspapper. Om plåten saknar kant riskerar det att droppa vätska i botten av ugnen under gräddningen.
Kärna ur och skala äpplena. Skär dem i skivor och lägg ut tätt över hela degen.
Strö på socker och kanel.
Vispa ihop ägg och grädde och ringla över brödet.
Grädda i övre delen av ugnen i 200 grader i 20–30 minuter. Äpplena ska bli mjuka och brödet ska ha fått färg på undersidan.
Skär brödet i längder och sedan diagonalt till romber eller snittar.

Jag använde inget ägg, men tog lite mer grädde istället och jag använde den mjölkfria havregrädden och det blev jättebra. Jag tyckte det verkade konstigt att ha plåten i övre delen av ugnen så jag hade i mitten istället. Men nu i efterhand förstår jag varför den ska vara högre upp. Innan äpplena var mjuka och kakan hade fått lite färg så var botten väldigt välgräddad. Kakan hade en lite knäckig yta och god äppelsmak och blev jättegod trots den hårda botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar