söndag 17 maj 2009

Basilikapastasallad

Igår hade Olivia dansuppvisning. Efter den fina showen bjöd vi mormor och morfar på lunch. Jag hade gjort en pastasallad och en enkel risonisallad, till den bjöd jag på vinmarinerad rostbiff, skinka och pepparsalami. Dessutom var det så klart olika brödsorter, smör, ostar, dressingar och dryck. Till efterrrätt bjöd jag på en underbar chokladtårta.

Basilikapastasallad
500 g pasta
15 cm hackad gurka
400 g hackade röda och gula tomater
175 g tärnad fetaost
2 msk hackad färsk basilika
5 msk hackade korianderblad
Dressing
1 msk vitvinsvinäger
0,5 dl olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar

& Koka pastan i rikligt med saltat vatten och olivolja.
& Häll sedan av vattnet från pastan och spola den i kallt vatten. Låt den rinna av ordentligt och lägg den sedan i en stor bunke eller skål.
& Lägg sedan ner grönsakerna, fetaosten och basilikan och rör om.
& Blanda ingredienserna till dressingen. Vispa eller skaka tills allt är riktigt blandat.
& Häll dressingen över salladen och blanda det en aning.
& Garnera med färska korianderblad och fina körsbärstomater.

Det här är en favoritsallad som jag ofta gör, men jag använder inga koriander.

På kvällen kom Helen, Magnus och Rebecca förbi. Eftersom vi hade kvar så mycket pastasallad bjöd vi dem på middag. Men den här gången bjöd vi på grillade kotletter istället för charkuterier till salladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar