söndag 10 maj 2009

Kycklinggryta med körsbärstomater och rosmarin

Nu äntligen har jag lagat lite mat igen. Det blev en snabb kycklinggryta med tagliatelle. Ida har fortfarande hög feber men jag känner mig mycket bättre.

Kycklinggryta med körsbärstomater och rosmarin
400 g kycklingfilé
10 färska champinjoner, skivade
2 hackade vitlöksklyftoren
salt
vitpeppar
2 dl vitt matlagningsvin
2,5 dl Matlagningsgrädde
1 msk dijonsenap
1 knippe salladslök (eller 1 purjolök)
2 kvistar färsk rosmarin
1 ask cocktailtomater

Strimla kycklingfiléerna. Bryn kyckling, champinjoner och vitlök i smör så de får en gyllenbrun färg. Salta och peppra.
Tillsätt vin och låt sjuda några minuter.
Tillsätt grädde och senap och låt koka upp.
Repa bladen från rosmarinkvistarna och finhacka dem. Rör ner rosmarinen och smaka av med salt och vitpeppar.
Skär salladslöken i bitar och tomaterna i halvor. Rör ner i grytan och låt bli genomvarmt. Servera med ris eller pasta.

Jag hade inga färska champinjoner hemma så jag använde hela burkchampinjoner istället och det gick så klart jättebra. Alla åt och verkade tycka om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar