måndag 18 december 2023

Pepparkakskladdkaka med kanelkräm

Är ni i fas inför jul? Hoppas det så att ni slipper stressa nu när vi är inne i julveckan. Nu vill i alla fall jag bara mysa och njuta av allt gott och allt mysigt som hör till den här tiden. Tända ljus, smaka på julmat och julgodis.

Tiden går så himla fort och jag har inte varit helt frisk så jag har inte hunnit njuta och mysa så mycket som jag vill. Men det ska bli skönt med lite ledighet kring jul så att jag hinner ta in allt julmys då. Jag är även ledig på fredag så jag har två lediga dagar innan julafton. Så underbart💕 

Den här kakan måste kvala in som årets julkaka. Jag har redan bakat och bjudit på den två gånger och jag hinner nog med ytterligare en gång. God att äta, lätt att baka, går att förbereda och härliga julsmaker - är väl allt som behövs. Och den här kladdkakan har allt det.



Pepparkakskladdkaka med kanelkräm

Pepparkakskladdkaka

180 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
0,9 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 msk pepparkakskrydda
200 g Marabou mintkrokant

Smält smöret och låt det svalna.
Vipsa ägg och socker.
Sikta ner mjöl, kakao och vaniljsocker. Blanda till slät smet.
Rör ner smöret.
Häll i smord och bröad springform. 
Grädda i 160 grader ca 35 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den.
Låt svalna.

Kanelkräm

150 g färskost
1,5 dl vispgrädde
1,5 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk kanel

Garnering: Granatäppelkärnor

Blanda färskost, grädde, florsocker, vaniljsocker och kanel i en bunke. 
Vispa kraftigt med elvisp tills det blir fluffigt. 
Bred ut krämen på den kalla kakan.
Toppa med granatäppelkärnor.

Tips, det finns frysta granatäppelkärnor som fungerar jättebra att använda som garnering. Det är ju lite små-meckigt att få ut kärnorna ur färska granatäpplen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar