torsdag 21 december 2023

Ostgran

Jaha då har man hunnit med en tredje omgång Covid. Men den här gången var det väldigt lindrigt. Alla vaccinsprutor och de två tidigare omgångarna Covid har nog gjort lite nytta i alla fall. Det har mest varit som en vanlig förkylning men extra trött. 

Det här visar hur viktigt det är att fortfarande testa sig. För nu håller jag mig hemma nån dag extra för att inte smitta någon med denna lömska sjukdom. Den jag smittar kanske inte har lika tur som mig och får det lindrigt.

Men detta gjorde att jag hamnade lite efter i min planering inför jul för jag vill ju inte baka och hålla på i köket med virus i kroppen. Eftersom det här ska vara en tid av mys och inte stress, har jag strukit några saker på min att-göra-lista och istället skrivit upp det på min handlingslista.

Jag tycker ju dock fortfarande att det är kul att pyssla på i köket så vissa saker VILL jag ju göra. Om man har ont om tid är det bra att det finns saker som går fort att göra. T.ex det här tipset som passar perfekt i jultider. Forma färskost som en gran, pynta lite och servera till kex. Är man mer konstnärlig än jag är så kan man nog få till det mycket finare. Vet inte om min ost blev så gran-lik 😅 Såg nu i nån tidning att det här var en av grejerna som trendade på Tik Tok. Fast där hänger ju inte jag så den trendar nog lite överallt.


Ostgran

2 paket färskost av valfri smak 
färska eller frysta örtkryddor 
granatäppelkärnor
stjärna (kex)

Blanda ihop två paket färskost på en bit plastfolie.
Rulla ihop och forma till en gran.
Lägg örtkryddor på en tallrik.
Ta bort plasten och rulla ostgranen i örtkryddor.
Placera en stjärna i toppen.
Pynta med granatäppelkärnor.
Servera till kex.

Jag valde färskost med smak av vitlök och örter och rullade osten i persilja och basilika. Jag använde färska frysta kryddor. Som stjärna hittade jag en förpackning med lite olika salta pinnar och kex, där det även fanns några stjärnor.

Ostgranen passar bra på ett buffébord i advent- och jultider

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar