måndag 6 november 2023

Tortellinipasta med pancetta, champinjoner och ärtor

Då är en ny arbetsvecka igång efter en helt underbar helg då jag hann det mesta som jag ville. Det är inte alla helger man känner att man har hunnit allt man vill. Men det är kanske den extra lediga fredagen som gjorde att det blev en så bra helg. Nu hoppas jag att vecka fortsätter lika bra. 

Vill ni äta något gott i veckan? Då tycker jag att ni ska testa den här goda pastan som är så enkel att fixa i ordning också. Perfekt med både gott och lättlagat, eller hur? Lite roligt att jag skriver att den är enkel att laga för jag har ju faktiskt aldrig gjort det. Det var Olivia som bjöd mig på den här goding. Men den såg enkel ut att göra och pastarätter brukar ju vara lättfixade.


Tortellinipasta med pancetta, champinjoner och ärtor

400-500 g tortellini
250 g skinka, bacon eller pancetta
2 schalottenlökar
250 g champinjoner
3 dl grädde
ca 1 dl vitt vin
frysta gröna ärtor
parmesanost

Koka tortellinin enligt förpackningens anvisningar.
Stek skinka/bacon/pancetta, lägg upp på fat när det är klart. 
Använd fettet och stek schalottenlök och champinjoner. 
Lägg tillbaka skinka/bacon/pancetta, häll i grädde och vitt vin.
Koka upp och ihop, häll i tortellinin när den är färdigkokt. 
Smaka av med parmesan och rör om allt. 
Rör ner frysta ärtor. Dom ska inte koka, bara tinas av den varma maten, annars blir de grå och tråkiga.
Servera tillsammans med extra parmesan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar