måndag 17 juli 2023

Fizzy Pop – alkoholfri drink


Sedan några dagar tillbaka har jag semester på riktigt. Jag har ju haft några strödagar ledigt och även en hel vecka men eftersom jag jobbade två dagar förra veckan känns det som att semestern börjar först nu med många långa och lediga dagar.

Jag älskar vetskapen om att jag inte behöver stiga upp på morgonen och kan vara uppe hur länge jag vill utan att bekymra mig om hur trött jag kommer vara nästkommande dag. Underbar känsla.

På sommaren och semestern dricker nog många lite mer alkohol än vanligt. Så är det då för mig och i värmen dricker jag helst rosé eller Cava, men en o annan drink kan jag också sippa på. Helst då en Aperol Spritz. Just den är lite svår att göra alkoholfri (tror jag), men annars gillar jag alkoholfria drinkar och beställer nästan alltid det när jag är ute. Jag tycker de flesta drinkar annars är för spritstarka och riktigt duktiga bartenders är suveräna på att göra goda alkoholfria drinkar. Tips!

Den här alkoholfria godisdrinken blev nog den mest populära av de drinkar jag bjöd Ida och hennes kompisar på inför balen.

Fizzy Pop Alkoholfri drink



1 förp fizzy pop godis (à 80 g)
8 dl (sockerfri) läsk med smak av citron och/eller lime
1 lime
is


Skär eller klipp godisbitarna i små bitar.
Häll 1 dl läsk i en kastrull och värm. 
Lägg i godisarna och rör tills de har smält. 
Låt blandningen svalna (stelnar den är det bara att värma på den igen).
Pressa saften ur limen och fördela i 4 glas tillsammans med godislagen. 
Tillsätt is. 
Häll försiktigt i läsken så att det inte skummar över.
Servera gärna med några extra godisbitar.


Jag gjorde 5 drinkar av 1 förpackning godis, men jag la till lite mer läsk och lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar