söndag 2 juli 2023

Köttfärsrulle fylld med ost, skinka och paprika


De hotar/varnar för regn så då gäller det att komma på goda maträtter som man lagar inomhus. För på sommaren är det inte ofta vi lagar mat inomhus, det blir grillat nästan varje dag med uppehållsväder…och ibland även regniga dagar.

Den här köttfärsrullen åt vi för ganska länge sedan men eftersom jag har varit så dålig på att blogga har jag glömt bort att ge er receptet. Men nu hittade jag recept-utkastet och bilderna.


Köttfärsrulle fylld med ost, skinka och paprika


Köttfärsen
750 g köttfärs 
1 tsk margarin flytande
2 msk potatismjöl
1 ägg
0,5 dl mjölk
2 tsk basilika
1,5 tsk salt
svartpeppar 

Fyllning
smaksatt ost, jag valde en med paprikasmak
skinka
paprika
soja

Blanda färs med margarin, potatismjöl, ägg, mjölk, basilika, salt och peppar. 
Platta/kavla ut till en fyrkant på ett bakplåtspapper. 
Bred ut osten, lägg ut ett lager skinka, strö över paprika i småbitar.
Rulla ihop som en rulltårta. 
Lägg i en smord eldfast form. Pensla med soja. 
Sätt in i ugn 200° ca 40 minuter. 
Servera med kokt potatis och sås.
Basilikagräddsås

3 dl vispgrädde
1,5 dl creme fraiche
1,5 msk kalvfond
0,5 msk soja
1 msk torkad basilika
salt och peppar

Blanda allt i en kastrull och koka upp. 
Låt puttra 5 min och smaka av med salt och peppar.Smaksatt ost, skinka och paprika på köttfärsenIhoprullad och redo för ugnen
Dags att äta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar