torsdag 6 juli 2023

Crostini med ruccolapestoost, basilika och lufttorkad skinka



Nu har även jag fått semester och efter flera veckor med kanonväder så vräkte regnet ner min första semesterdag. Så typiskt hade kanske de flesta tyckt. Men för mig gjorde det inte så mycket eftersom vi har två kalas på gång. Nu kunde jag baka, städa och förbereda inomhus i lugn och ro, utan att längta ut.

I dag däremot lyser solen och jag kan njuta utomhus och känna mig lugn med alla förberedelser inför morgondagens kalas. Det blir nog inga snittar imorgon, men det hade vi på midsommarafton, då vi hade det så mysigt på mammas balkong.

Färdiga Crostinis är så himla goda och perfekta att göra nå gott drink-tilltugg av. Den här gången använde jag smaksatt ost, lufttorkad skinka och basilika. Superenkelt och supergott.

Crostini med ruccolapestoost, basilika och lufttorkad skinka


Crostini (jag använde färdiga)
Arlas färskost med smak av Rucolapesto
Lufttorkad skinka
Basilikablad

Dela skinkskivorna i mindre bitar. Jag delade varje skiva i 4 delar, men beror lite på storlek.
Bred en klick ost på varje crostini.
Toppa med ett basilikablad och ihopsnurrad skinkskiva.
Servera genast



Tänk att imorgon fyller vår yngsta 16. Varje år (flera gånger per år rättare sagt) måste jag nämna att hon är född 070707. Hur läckert är inte det? I vår familj där vi är lite siffertokiga är det extra kul och fascinerande. Min syster poängterade dessutom att i år (2023) blir ju även siffersumman av året 7 (2+0+2+3) och hon fyller 16, dvs även det blir 7.


Talet 7 har alltid betraktats som speciellt. Veckans sju dagar, världens sju underverk, regnbågens sju färger, de sju dödssynderna, osv. Det sägs till och med att Newton lade till färgen indigo till sin beskrivning av spektrumet för att få det till just sju färger. Även inom skönlitteraturen har talet 7 haft en speciell roll. Snövits sju dvärgar, de sju horrokruxerna i Harry Potter, osv.

Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar