fredag 29 juni 2018

Vattenmelon, feta och oliver

Enkelt, somrigt och gott är detta tillbehör som passar perfekt till grillat. Den söta vattenmelon blir extra god med den salta fetaosten och de salta oliverna. Dessutom tycker jag att det är en vacker färgkombination på matbordet. Passa på nu när vattenmelonerna är goda och billiga.


Vattenmelon, feta och oliver

vattenmelon i bitar
fetaost i bitar
svarta oliver (gärna urkärnade)

Blanda alla ingredienser. 
Servera!

Så här, i en skål, kan man servera det till maten, men vill man ha det som drinktilltugg då varvar man ingredienserna på en pinne istället. Även det supergott, men lite mer pyssel.

*****************

Vilka dygn jag har haft. Lite sömn och mycket oro. 

Olivias körtelfeber blev värre och hon fick knappt i sig något, varken vätska, mat eller medicin, och till slut blev det så tungt för henne att andas då både halsmandlarna och körtlarna i näsan var så svullna och täppte till andningsvägarna. Så på onsdagkväll åkte vi till akuten där hon fick näring, paracetamol, antibiotika, kortison och morfin i droppform och sedan blev hon inlagd och är kvar än.

Jag ska snart åka till henne för hon ska träffa läkare på Öron-näsa-hals-mottagningen som ska kolla hur det ser ut nu och om hon är redo att åka hem. De vill inte skicka hem henne förrän hon kan äta och tyvärr går det inte jättebra. Igår fick hon i sig lite lite nyponsoppa och några tuggor kräm, men helst skulle hon nog vilja slippa äta och få dropp länge till.

Vilken helvetes-sjukdom detta är, men nu verkar det gå åt rätt håll. Sakta, men ändå har vi lite hopp nu. Nu förstår ni varför det har varit så tyst här inne i några dagar...

I dag är det fredag och min sista arbetsdag innan semestern men jag har svårt att glädjas.

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att höra, hoppas hon kryar på sig snabbt! Har själv en student här hemma som däckade efteråt med luftvägsinfektion och skrällhosta. Det var nog festligheterna de senaste veckorna som tog ut sin rätt på immunförsvaret kan man tänka? Han var rätt sliten efteråt...Tack för fin matblogg, du inspirerar! /Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag kan inspirera, det är det jag önskar mest med min blogg.

      Det verkar vara jobbigt att ta studenten :) De flesta verkar ha blivit rejält förkylda. Det började med hemsk hosta för Olivia som sen övergick i körtelfeber.

      Radera