onsdag 3 april 2013

Löjromsfyllda ägg

Vilken underbar dag vi hade igår med vedeldad bastu, fotvård, ansiktsbehandling, trevligt sällskap och god mat o dryck. Men mer om det när jag har gått igenom alla korten. Eftersom det var så trevligt igårkväll bestämde jag och Ida oss för att ta lite sovmorgon idag. Såå skönt att ta det lugnt på morgonen. Tyvärr vaknade Ida med en hemsk hosta, jag hoppas det bara är lite "morgonhosta" som snabbt går över.

Till påskbordet hade jag gjort en krämig löjromsröra som jag fyllde ägghalvor med. Mums!
Löjromsfyllda ägg
6 ägg
0,5 citron, skalet + 0,5 tsk saft
1 dl crème fraiche
flingsalt o svartpeppar
80 g löjrom
1 rödlök
ev. dill

Hårdkoka äggen. Skölj dem i kallt vatten. Skala och dela dem i halvor.
Gröp ur äggulan (och spara den).
Riv skalet av citronen och pressa ur 0,5 tsk citronsaft.
Vispa med elvisp crème fraiche tillsammans med citronskal och citronsaft.
Smaksätt med salt o peppar.
Vänd ner löjrom och smulad äggula.
Lägg i en sprits. Ställ i kylskåp.
Hit kan du förbereda tidigare på dagen.
Skiva eller hacka löken. Lägg i isvatten i ca 10 minuter för att få löken riktigt krispig.
Spritsa rom- och citronkrämen i hålet där äggulan varit.
Garnera med rödlök och ev. dill.
Ställ på ett fat och servera.


Krämen blev riktigt god med en perfekt citronsmak. Det blev kvar lite kräm som jag använde till gravad lax dagen efter och det var också riktigt gott. På tal om gravad lax så tror jag att jag ska packa ner det i dagens lunchlåda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar