torsdag 14 mars 2013

Tacobiffar

Är ni också trötta så här i slutet av veckan? Det är vi! Så nu längtar jag tills jag kan gå och sova men först måste jag vänta in Olivia och Leif som är ute på galej (dock inte tillsammans). Ida sover och Isak har nyss gjort klart sin engelska-läxa så nu sitter vi och "jobbar" vid varsin dator. Lite småmysigt faktiskt för ingen tv eller annat ljud är på utan vi sitter och knapprar på tangenterna i tysthet.

Igår gjorde jag tacokryddade köttfärsbiffar som jag serverade med potatis och gräddsås kryddad med spiskummin. Det blev mycket godare än förväntat och jag höll på att bli utan matlåda. Kanske något att testa imorgon för er som vill variera er fredags-taco.
Tacobiffar
1 kg köttfärs (jag använde hälften älg- och hälften fläskfärs)
1 påse tacokrydda (eller gör egen)
1 tsk chilipeppar
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk salt
0,5-1 dl tacossås

Blanda ihop köttfärsen med kryddorna.
Forma till biffar och stek några minuter på varje sida.
Håll ev. varmt eller stek färdigt i ugnen.

Sås
2 dl grädde
1 dl crème fraiche
1 msk fond
1 tsk soja
1 tsk spiskummin

Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull.
Koka upp och låt koka ett tag.


Oj vad gott det här blev - men starkt. Dra ner på krydorna om du inte vill ha alltför starka biffar. Både min chilipeppar och paprikapulver var extra starka varianter. Jag smaksatte såsen med spiskummin men det behöver man ju inte om man inte vill, det går ju lika bra att använda en vanlig gräddsås. Isak åt tacosalsa till biffarna istället för gräddsås (som han inte är så förtjust i). Mina barn är inte så förtjusta i hemmagjorda köttbullar och köttfärsfärsbiffar utan föredrar de köpta (jag vet - konstig smak), men de här biffarna åt de med god aptit. Jippi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar