måndag 11 april 2011

Kaka med kanelhavreströssel

Igår såg vi Olivias teatergängs föreställning "Det är orättvist" på Lillan i Luleå. Den var mycket bra och tänkvärd. Efter föreställningen sålde vi fika för fullt. Mitt bidrag till fikaförsäljningen var en mjölk- och äggfri (så klart) kaka med kanelhavreströssel. Jag tycker det är viktigt att även allergiker kan fika så jag brukar ofta bidra med ägg- och mjölkfria saker. Den här kakan gör jag ofta eftersom den är så himla god även utan ägg. Eventuellt smular den lite mindre om man använder ägg.
Kaka med kanelhavreströssel
Kaka:
3 dl mjölk
100 gr margarin (smält)
3 dl socker
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
7 dl vetemjöl
Fyllning:
200 gr margarin (smält)
2 dl socker
4 tsk kanel
3 dl havregryn

Rör ihop kakans alla ingredienser
Sätt i en smord eller bakpappersklädd långpanna
Rör ihop alla ingredienser till fyllningen
Bred fyllningen över den ogräddade kakan
Grädda i 175-200° i ca 20 min

Originalreceptet innehåller 1 ägg, men jag utesluter bara det och märker ingen skillnad. Jag använder mjölkfritt margarin och havremjölk, så kan även Isak äta kakan. Ibland smaksätter jag havreströsslet med kakao istället för kanel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar