måndag 4 april 2011

Krispig äppelpaj

Oj vilken natt vi har haft! Ida har haft jättetungt att andas så vi har inte sovit många timmar nån av oss. Hon kunde slumra litegrann om hon fick sitta i min famn och då förstår ni ju att det inte blev mycket sömn för mig. Det vi kan trösta oss med är att hon inte har speciellt hög feber i alla fall. Efter hennes feberkramp-anfall är jag alltid orolig när hon får feber. Nu ska vi i alla fall åka till läkaren så att de få kolla hennes andning och eventuellt får hon inhalera nånting så att det blir lättare att andas för henne.

Igår gjorde jag en krispig äppelpaj som jag nog kommer tjuväta av idag också nu när jag är hemma med lill-sjuklingen.
Krispig äppelpaj
4-5 äpplen
0,5 dl råsocker
1,5 tsk kanel
1 tsk kardemumma
smuldeg:
150 g smör
1,5 dl mjöl
1,5 dl havregryn
1,5 dl rice crispies
1,5 dl socker
0,5 dl kokos

Smält smöret.
Blanda ihop alla torra ingredienserna, häll i det smälta smöret. Rör ihop till en smet.
Skala och skiva äpplena. Lägg i en smord ugnsform.
Blanda ihop råsocker, kanel och kardemumma. Häll över äpplena och blanda om.
Strö smuldegen över äppelskivorna.
Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.
Till paj serverar vi alltid mjölkfri vaniljsås så att Isak kan äta,
om vi även har vispgrädde hemma tycker jag att det blir gott
att blanda vispad grädde med den mjölkfria vaniljsåsen.
Den smakade mycket kanel och kardemumma och det tycker jag om så det här blev en riktigt god paj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar