torsdag 7 januari 2010

Laxröra

Nu har jag semester igen. Hade lovat att jobba det som behövdes inför bokslutet och nu kan jag inte göra nå mer förrän nästa vecka så då tar jag semester imorgon och har jullov med barnen. Idag är det -29 grader ute så man går inte ut mer än nödvändigt.

Laxröra
150 g gravad lax
2-3 msk skuren gräslök
½ dl klippt dill, färsk eller fryst
1 msk pressad citron
1 dl lättcrème fraiche
1 krm vitpeppar
½ tsk salt
Garnering:
½ citron

Skär laxen i mycket små bitar. Skala och finhacka löken.
Blanda crème fraiche, lax och gräslök i en skål. Smaka av med vitpeppar och citron. Låt stå en stund så att smakerna blandas.
Lägg sedan upp röran på kavring, rostat bröd eller servera till bakad potatis.
Skär citronen i skivor som du halverar. Garnera med halva citronskivor som du trycker ner i laxröran.

Jag använde citrusgravad lax och det blev en väldigt god röra. Jag kryddade med lite cayennepeppar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar