söndag 17 januari 2010

Rocky Road

Här kommer ännu ett julgodis-recept som jag inte har delat med mig av. Jag har hört mycket om Rocky Road men aldrig provat det tidigare. Men nu kommer det bli ett stående inslag bland julgodiset. Det här var verkligen godis i min smak.

Rocky Road
300 g mörk kvalitetschoklad 70 %
1 påse dumlekola
1 näve mini-marshmallows
1,5 dl salta jordnötter
0,5 dl skalade pistagenötter

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Blanda samtliga ingredienser.
3. Fyll smeten i en avlång form (ca 1,5 liter). Det blir ca 3 cm tjockt, låt stelna i kylskåp.
4. När kakan har stelnat, skär upp den i bitar.

Jag använde inga pistagenötter och hade tänkt ta lite mer jordnötter men tyckte det såg ut att vara så mycket nötter så jag struntade i det. Men det hade kunnat vara lite mer nötter, för det var gott med det salta till allt det söta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar