måndag 16 mars 2009

Äppelkaka med mandelmassa

Igår blev jag sugen på äppelkaka dessutom hade jag mandelmassa i kylen som behövde användas upp, så det blev en äppelkaka med mandelmassa. Till Isak gjorde jag en äppel-smulpaj.
Äppelkaka med mandelmassa
200 g mandelmassa
150 g smör el margarin
1 dl socker
3 ägg
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
4 äpplen, 1 rivet och 3 skivade
kanel
.
Riv mandelmassan. Blanda ner smöret i mindre bitar. Rör till en jämn smet.
Rör ner sockret och ett ägg i taget.
Skala och riv ett äpple och blanda ner i smeten.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
Häll i smord och bröad liten långpanna eller liknande.
Skala och skiva ca 3 äpplen som du fördelar över smeten och trycker ner lite.
Strö kanel över alltihop.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 35 min.
Servera med vaniljglass eller vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar