måndag 27 oktober 2008

Kotlettrulle

Igår gjorde vi en maträtt som hela familjen uppskattade. Vi fyllde en bit fläskytterfilé med lite olika saker, rullade ihop den och stekte klart den i ugnen. Till det åt vi kokt potatis, basilikasås och sallad.

Kottlettrulle (ursprungsrecept)
1 kg utskuren kotlettrad, fläskytterfilé
100 g inlagd paprika
0,5 dl färsk basilika
150 g fårost
2 msk mjölk
50 g parmaskinka
1 msk smör
salt och peppar

Skär kotletten i ett cirkelformat snitt, till en platt bit som kan rullas som en rulltårta.
Hacka paprikan, plocka bladen från basilikan. Mosa osten, blanda med mjölken.
Bred ut osten på köttet lägg på skinka, paprika och basilika.
Rulla ihop köttet. Bind ihop med bomullssnöre.
Bryn köttet runtom till vacker färg. Salta och peppra.
Lägg köttet i en ugnsform. Stek ca 20 min till 70 grader innertemperatur.
Låt köttet vila ca 10 min, ta av steksnöret, skär upp köttet i skivor.

Jag modifierade receptet en del: Jag använde färsk paprika och fetaost av komjölk. Dessutom använde jag lite röd pesto också. Nästa gång tänker jag ta mer pesto, vitlöksost och soltorkade tomater. Rätten går att variera i det oändliga, fyll med det du tycker är gott.

Isaks mjölkfria rulle fyllde jag med tomatpuré, rökt skinka, basilika och paprika.

Även andra gången vi åt det här (090215) åt hela familjen jättemycket. Det händer inte ofta att alla fem tycker om samma mat. Den här gången fyllde jag med röd pesto, babyspenat, paprika, mozarella och soltorkade tomater och vi åt ugnsrostade potatisar och morötter till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar