onsdag 15 oktober 2008

Medelhavsinspirerad kyckling i ugn med pasta

Idag när jag funderade vad jag skulle göra till middag så utgick jag från creme fraiche. Jag hade nämligen en mjölkfri creme fraiche, sour supreme, i kylskåpet där bäst före datumet hade passerat med någon dag. Det är väldigt sällan jag använder creme fraiche eftersom jag nästan bara lagar mjölkfri mat och den mjölkfria creme fraichen är dyyyr. Det blev en riktigt god kyckling jag kom på när jag funderade. Men kan man misslyckas med kycklingfilé? Till kycklingen serverade jag pasta och veckosalladen.

Medelhavsinspirerad kyckling
2-3 kycklingfiléer
salt
svartpeppar
olivolja
rökt skinka
2 st färska tomater
3 soltorkade tomater
färsk basilika
2 dl crème fraiche
1 st liten vitlöksklyfta, pressad
1 krm salt
svartpeppar
provencalska kryddor

Dela kycklingfiléerna på längden. Salta och peppra och bryn dem hastigt i olivolja.
Lägg dem i en ugnssäker form.
Hacka de färska tomaterna och strimla skinkan, de soltorkade tomaterna och bladen från basilikan. Lägg dem över kycklingen.
Rör ut crème fraiche med vitlök och kryddor. Fördela crème fraiche över, så jämt som möjligt. Tillaga i mitten av ugnen i 200 grader i ca 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar