måndag 22 april 2024

Kyckling- och sötpotatissallad

Nu sitter jag på hotellrummet i Kiruna och väntar på att klockan ska bli lite mer, åtminstone 21, så att jag kan gå och sova. Måste nog ta några koppar te och en promenad för att orka vara vaken till dess. Som så ofta när jag ska i väg tidigt sover jag dåligt och i natt blev det extremt lite sömn. 

Det är två månader sedan jag var här senast. Undra om det var därför jag sov extra dåligt i natt, att jag var lite extra orolig att försova mig nu när det var dags för en Kirunaresa igen. Det blev tyvärr inte att jag slumrade något på tåget heller, så jag känner mig riktigt trött och även lite yr, både av trötthet och efter tågåkandet.

Dagens middag på hotellrummet blev rester av den här goda salladen med kyckling och sötpotatis. Alltså jag älskar sötpotatis i sallader. Det är så sjukt gott. Ni måste testa!

Temperaturmässigt är det ingen vår och sommar i sikte men så fort solen visar sig längtar jag extra mycket till sommar och värme och blir även så himla sugen på sallader. Så enkelt och så gott att slänga ihop något gott av det man har hemma. Kan ju inte bli mer perfekt.


Kyckling- och sötpotatissallad

 Kyckling och sötpotatis

6 hg kycklingfilé
soja
thaichilisås
1-2 (små) sötpotatisar
salt, peppar

Marinera kycklingfiléerna i lika delar soja och thaichilisås. Har du tid kan det ligga i marinaden några timmar, annars får det räcka med några minuter då du fixar sötpotatisen.
Lägg kycklingen i en ugnsform
Skala och skiva sötpotatisen.
Lägg sötpotatisen i en ugnsform eller på en plåt, salta och peppra.
Tillaga kycklingen och potatisen i 175-200 grader i ca 20 minuter. Kontrollera att kycklingen är genomstekt.
Skär kycklingen i mindre bitar.

Sallad

Använd de grönsaker och sallader du tycker om och/eller har hemma.
Jag använde detta:
isbergssallad
gurka
tomat
paprika
morötter
röd lök
majs

Dela sallad, gurka, tomat och paprika i mindre delar.
Skala och grovriv morötter.
Skala och dela löken i små bitar.
Blanda ihop alla grönsaker tillsammans med kyckling och sötpotatis.

Vissa sötpotatisar är enorma men jag köper oftast de som är ganska små (dock större än vanlig potatis) och avlånga. De blir perfekta att skiva.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar