tisdag 25 augusti 2020

Blåbärsbullar med vanilj- och mandelfyllning

Hej igen på er alla fina blogg-läsare! Nu var det ett tag sen jag kikade in här, men bättre sent än aldrig. Under söndagen fortsatte jag städa och röja olika rum bl.a. köket. Mitt mål är att ta 1-2 rum per dag och vara riktigt ordentlig när jag går igenom alla grejer - "behålla, kasta eller spara undan?". 

Jag hade tänkt baka lite i söndags men det hann/orkade jag inte med. Men då kom jag på att jag har ju glömt att ge er dessa smarriga blåbärsbullar med den supergoda fyllningen. Roy Fares gjorde originalet men jag gjorde en enklare variant med marsankräm istället för egen vaniljkräm. 

Blåbärsbullar är en storfavorit för mig, nästan oavsett hur man gör dem. Men den här varianten kommer jag nog fortsätta göra, för de hade det lilla extra.


Blåbärsbullar med vanilj- och mandelfyllning

50 g jäst
5 dl mjölk, rumstempererad
1-2 tsk nymalen kardemumma
250 g smör, rumstempererad
2 dl strösocker
1 kg vetemjöl (16,5 dl)
0,5 tsk salt

Vanilj- och mandelfyllning

2 dl mjölk
1 påse marsanpulver 
25 g smör, rumsvarmt
200 g mandelmassa

Blåbärsfyllning

200 g blåbär
2 msk majsstärkelse om du använder frysta blåbär

Pensling

1 ägg
pärlsocker 

Smula jästen i en bunke och tillsätt mjölken. Blanda tills jästen lösts upp helt i mjölken.
Ha sedan i kardemumma, smör delad i bitar, strösocker och hälften av vetemjölet. 
Arbeta ihop till en kladdig deg och tillsätt därefter saltet och mer mjöl.
Knåda ordentligt i minst 10 minuter med maskin på låg hastighet och lite längre om du kör för hand.

Blanda under tiden ihop fyllningen.
Rör ihop marsankrämen enligt förpackningens anvisningar.
Riv mandelmassan.
Blanda ihop marsankräm, mandelmassa och smör till en smidig massa.

Dela degen i 2 bitar och kavla ut. (Degen behöver alltså inte jäsa före utkavling)
Bred ut fyllningen över degen, strö över blåbär.
Rulla ihop till en rulle och skär i bitar.
Lägg i bullformar på plåt, täck med bakduk och låt jäsa i ca 2-3 timmar.
Pensla med lättvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 200 grader i ca 10 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar