söndag 16 oktober 2011

Fläskfilégryta med ost och senap

Vilket härligt väder det har varit i helgen, sol och riktigt varmt för att vara mitten av oktober. Den här hösten har vi inte sett solen speciellt många dagar så jag njuter för fullt de få gånger den är framme. Jag och tjejerna promenerade in till stan efter lunch och köpte lampor till hallen. De dagar det är mulet på morgonen när vi ska iväg hittar vi knappt våra skor och kläder för det är så mörkt. Men nu är det ljust och fint där. Nu saknas lister, garderober och lådfronter innan hallen är i stort sett klar. För helt klar blir man väl aldrig?!

I fredags gjorde jag en fläskfilégryta med vitt vin. Det bästa med att ha vin i maten, förutom att det är gott, är att man måste ju provsmaka vinet under tiden man lagar mat, eller hur? Och nu står en köttgryta med rödvin och puttrar på spisen. Ni förstår vad det innebär!
Fläskfilégryta med ost och senap
600 g fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
salt o svartpeppar
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl torrt vitt vin
1 msk vetemjöl
2 msk konc kalvfond
1 msk fransk senap
1 dl riven ost, gärna Prästost

Skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken.
Bryn köttet i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar.
Bryn löksorterna så att de mjuknar men inte tar färg.
Vispa ihop grädde, vin, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning.
Lägg över köttet och löken i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min.
Ta grytan från värmen. Rör i osten.
Strö gärna över hackad persilja. 

Eftersom det bara är Leif som tycker om senap i vår familj tog jag bara ca 1 tsk fransk senap, för i små mängder är det trots allt en god krydda. Jag använde vispgrädde och lite vatten och struntade då i vetemjöl. Det var en enkel och god fläskfilégryta som alla tyckte om, Isak tyckte dock att det var för mycket lök i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar