fredag 21 oktober 2011

Ajvarbiffar med paprika- och löksås

Vad har ni för planer för helgen? Jag ska ta det rätt lugnt och bara småplocka, städa och tvätta det nödvändigaste. Om solen skiner nån av dagarna tänkte jag städa i ordning gården så den är redo för snön som kanske kommer när som helst. Igår bakade jag och Ida en banankaka så att hon och Isak skulle få äta lite ägg, men Isak tyckte inte om den så det blev inget äggtest för honom. Så jag ska försöka hitta nån kaka som han tycker om. Mockarutor brukar ju vara populärt hos barn, kanske provar det i helgen. Det är ingen storfavorit hos mig, tror inte ens jag har bakat det sen jag startade med bloggen. Det kanske är dags att baka det så jag får ett mockarute-inlägg.

Dagens middag blev köttfärsbiffar smaksatt med Ajvar Relish som är en paprikapasta. Såsen gjorde jag därför med paprika och det blev lyckat.
Ajvarbiffar med paprika- och löksås
Ajvarbiffar
1 dl havregryn
1 dl mjölk
500 g köttfärs
2 dl mild ajvar relish
1 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Paprika- och löksås
1 st gul lök
1-2 st paprikor i olika färger
2 msk tomatpuré
2 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
0,5 tsk salt
1 msk persilja

Ajvarbiffar
Låt havregrynen svälla i mjölken.
Tillsätt det övriga.
Forma till biffar.
Stek på plattan eller i 200 grader 20-30 minuter.
Paprika- och löksås
Strimla och fräs lök och paprika.
Blanda ner tomatpurén och låt fräsa med ett tag.
Häll i grädde och vatten.
Låt koka i ca 5 min.
Smaka av med salt.
Strö över persilja.
Lägg sedan biffarna i paprika- och löksåsen.
Servera med pasta eller klyftpotatis.

Olivia som aldrig har tyckt om köttfärs-mat tycker numera om alla olika köttfärsbiffar jag gjort på senare tid. Kul! Men Isak och Ida har inte tyckt om någon variant av köttfärsbiffar. Undra hur jag ska lura i dem det? Ajvar relish brukar de tycka om. Får nog göra vanliga biffar med salt och peppar och säga att det är hamburgare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar