fredag 13 maj 2011

Wokgryta med kött och grönsaker

Vad irriterande mitt senast inlägg som jag publicerade igår har försvunnit. Blogger/blogspot har haft problem och man har inte kunnat göra nya inlägg eller kommentera men att ett inlägg har försvunnit var det värsta. Får väl försöka komma ihåg vad jag hade skrivit.

Vår snabbmatsvecka fortsatte på tisdagen med att vi grillade korvar och kunde sitta ute i värme och solsken och äta dem. Härligt! På onsdagen gjorde jag en wokgryta som jag hade förberett på tisdagen genom att skära en bit fransyska i småbitar/skivor. Vill man förenkla ännu mer så använder man färdigt kebabkött eller lövbiff.
Wokgryta med kött och grönsaker
5 hg kött i skivor
2 morötter
1 paprika
1 zucchini
1 rödlök
2 cm riven färsk ingefära
1 msk fond
1-2 msk soja
0,5 dl thaichilisås
3 dl vatten

Skär grönsakerna i bitar eller strimlor.
Stek köttet i omgångar, salta och peppra. Lägg över i en gryta.
Stek grönsakerna i omgångar och lägg över i grytan. Morötterna brukar jag steka på ganska låg värme så att de mjuknar.
Tillsätt riven ingefära, fond, soja, thaichilisås och vatten.
Låt allt koka upp så att det blir varmt. Är grönsakerna hårda låter du grytan koka ett tag.
Servera till ris och sallad.

En god köttgryta som man själv kan variera styrkan på genom att ta mer eller mindre thaichilisås. Jag brukar använda broccoli också men det glömde jag bort den här gången.
Härliga färger! 
Skivat kött på väg att stekas i omgångar.

Nu hoppas vi det här inlägget får vara kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar