söndag 2 januari 2011

Potatisstubbar

Nu är det en dag kvar innan jag ska börja jobba, fast då jobbar jag bara en och en halv dag innan det är trettondagen och jag åter är ledig. Leif fick tre julskinkor i julklapp och eftersom vi inte var hemma på julafton har vi kvar alla tre. Jag förmodar att det kommer bli några middagar med skinka framöver. Jag började redan idag med att göra skinksås till pasta. Eftersom Isak i stort sett bara äter skinka som pålägg på sina frukost-mackor lär det inte vara några större problem med att bli av med några kilo skinka.

När vi kom hem från Jämtland bjöd mamma på lammstek och potatisstubbar. Eftersom de var så goda och enkla att fixa gjorde jag dem till älg-entrecoten som jag helstekte på nyårsafton.
Potatisstubbar
750 g skalad, mjölig potatis, i bitar
1 msk blandade, hackade färska örter, t ex mynta, dragon, persilja eller basilika
2 msk smör
3 krm salt
1 krm vitpeppar

Koka potatisbitarna mjuka i vatten. Häll av vattnet och mosa potatisen.
Hacka örtkryddorna fint för hand eller i mixer. Blanda ner dem och smöret i potatisen. Smaka av med salt och peppar.
Låt svalna lite och forma en rulle av potatisen.
Slå in den i plastfolie och förvara i kylen tills servering.
Skär rullen i 4-5 cm långa "stubbar" och värm dem under folie i mitten av ugnen ca 25 minuter i 225 grader.

Jag använde frysta örter, eftersom de redan är färdighackade slapp jag hack-momentet. Eftersom jag hade potatisstubbarna och de svampfyllda tomaterna samtidigt i ugnen anpassade jag ugnsvärmen till tomaterna som skulle gratineras. På slutet tog jag bort folien. Det här var en jättegod potatisrätt som var enkel att tillaga. Det bästa är ju att man gör det mesta dagen innan och bara värmen potatisstubbarna strax innan det är dags att äta. Framför allt när man helsteker kött kan det vara svårt att veta hur lång tid det tar och då är det nästan hopplöst att få potatis och kött klart samtidigt. Trots att det här var jättegott tillsätter jag nog lite riven ost till potatismoset nästa gång så att det blir lite krämigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar