tisdag 18 januari 2011

Omelett

Nu är det bara jag och Ida hemma. Snart ska vi mysa i soffan, jag med ett glas chai-te och Ida med en flaska välling. Leif och Isak är på Isaks hockeyträning och Olivia är med en kompis på Luleå hockeys match mot HV. Olivia har blivit riktigt hockeytokig och missar helst ingen match. Precis som jag själv var när jag var yngre.

I år har Olivia börjat med hemkunskap och börjar vilja göra mer och mer saker i köket. En av hennes specialiteter är omelett, som hon är en riktig hejare på och gärna lagar till alla som vill på helgerna.

Omelett
1 ägg
1 msk vatten
örtsalt

Knäck ägget i en liten skål, tillsätt vattnet. Rör om och krydda.
Värm en stekpanna med lite matfett. Häll i äggsmeten.
Rör runt i äggsmeten med en stekspade så att det inte bränns.

Vi tycker det blir godast att röra om i omeletten så blir den krämig och god, mer som äggröra. Den blir kanske inte så vacker. Men om den blir vacker, dvs om man låter den steka i fred, tycker jag att den blir ganska torr och tråkig. Omeletten kan man äta bara som den är eller med skinka och/eller grönsaker. Vill man ha de ännu krämigare kan man tillsätta riven ost på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar